tirsdag 28. august 2012

Savn.

 Jeg gleder meg nå sånn til å dra tilbake til Taiwan at jeg allerede har begynt å lage planer for hva jeg skal spise når jeg er tilbake. Det første som står på listen min, som absolutt er nr. 1 favoritt, er Stinky Tofu (臭豆腐). Og det er akkurat hva det heter, illeluktende tofu, men veldig veldig godt. 
Få utlendinger liker det på grunn av lukten, som virkerlig treffer en når man passerer plasser hvor de selger dette, men velger man å ignorere den delen av måltiden kommer man ikke til å angre.

Min første kveld i Taiwan, tok venninnen min meg med på et svært nattmarked i Taichung. Jeg var trøtt og sliten etter den lange flyturen, så humøret mitt sent den kvelden var vel egentlig bare so-so. Da vi ankom nattmarkedet merket jeg straks at det var en forferdelig lukt der, og prøvde hele tiden å ikke puste med nesen. Til slutt husker jeg at jeg tenkte, skal jeg virkelig bo her? Det var ikke før i ettertid at jeg fikk vite hvor lukten kom fra, og da hadde jeg allerede klart å vende meg til den. Jeg var hvert fall ikke motvillig til å prøve det første gangen, det var faktisk jeg som ba om å spise det. Da syntes jeg egentlig den hadde en helt grei smak, men det var ikke året etter jeg falt helt pladask for denne tofuen, og nå er det en av favoritten. Jeg og en klassevenninne tar oss ofte en kjøretur i mat pausen for å spise dette her. Prøve å minske litt på det, siden det er fritert, og fritert er ikke så bra å spise hele tiden.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar